Na początek 3 podstawowe definicje:
Misja – Dlaczego istniejemy ?
Składają się na nią wyznawane przez nas wartości i powody dla których działamy.
Powód istnienia organizacji, kim są klienci i interesariusze, merytoryczny i terytorialny zakres działania.
Wizja – Czym chcemy być w przyszłości ?
Składa się na nią obraz przyszłości organizacji, który chce wykreować.
Elementy składowe wizji:
- Aspekty kulturowe,
- Warunki społeczne,
- Warunki gospodarcze i rozwojowe,
- Relacje z otoczeniem,
- Procesy organizacji,
- Wykreowane wartości,
- Pozycja w przyszłości.
Strategia – Nasz długoterminowy plan gry. Co musimy zrobić ?
Składa się z celów operacyjnych, szczegółowych oraz taktyk (planów krótkoterminowych).
Każda strategia bazuje na eliminacji kosztów (marnotrawstwa) oraz generowaniu zysku (wartości dodanej). Dwie rzeczy zawsze dodają wartość w organizacji: marketing i innowacyjność.
Eliminacja kosztów odbywa się poprzez:
a.) Zarządzanie łańcuchem dostaw – np.: Just in Time, kwalifikowanie dostawców,
b.) Wdrożenie Lean Manufacturing – np.: 5S, TPM, SMED, Kaizen,
c.) Wdrożenie Six Sigma – np.: SPC – Statystyczna Kontrola Procesu, wykresy rozkładu normalnego,
d.) Przebudowa procesów – np.: mapowanie procesów, VSM,
e.) Systemy jakości – np.: ISO 9001, 14001, 18001
f.) Koła jakości – np.: praca zespołowa przy użyciu 5WHY, diagramu Ishikawy, zarządzanie projektami.
Generowanie zysku można osiągnąć przez:
a.) Permanentna sprzedaż – np.: ciągłe szukanie nowych rynków zbytu, odbiorców oraz zastanawianie się do jakich innych wyrobów możemy użyć naszej technologii i wiedzy specjalistycznej,
b.) Marketing wewnętrzny i zewnętrzny – np.: 3 podstawowe pytania:
– kto jest naszym klientem ? (jakie są jego potrzeby ?),
– co odróżnia naszego klienta od klienta konkurencji ?,
– co odróżnia nasz produkt od produktu konkurencji ?,
c.) QFD – pozwala odpowiedzieć na powyższe pytania i zaprojektować nasze procesy wytwarzania pod realne (uświadomione lub nie) potrzeby klienta,
d.) Innowacyjność wewnętrzna – np.: Kaizen, edukacja personelu,
e.) Innowacyjność zewnętrzna – np.: artykuły, książki, uczelnie, szkolenia,
f.) Zespoły – np.: wykorzystanie burzy mózgów, projektowania scenariuszy
Strategia powinna wynikać z misji i wizji firmy oraz bazować na spójnych wskaźnikach (KPI – kluczowe wskaźniki efektywności) i celach zgodnie z metodologią Hoshin Kanri.
Damian Szczepaniak
Prawa autorskie zastrzeżone